Sisustus

KOKEMUKSIA NETTIHUUTOKAUPOISTA

Eräänlainen mielipide syntyy, kun kokeilee nettihuutokauppojen tarjontaa. Kovin laajaa otantaa minulla ei ole, vaan käyttökokemukset rajoittuvat kahteen palveluun: huuto.nettiin ja tori.fi – sivustoon. Vuosien kaupankäynnin jälkeen voin olla tyytyväinen, sillä olen ollut asiakas kukkaron molemmin puolin. Toisin sanoen olen myynyt myyjänä paljon tavaraa, erityisesti lastenvaatteita ja -tarvikkeita sekä kodin tuotteita. Olen myös tehnyt paljon hyviä hankintoja kotiin ja perheen käyttöön, vai mitä sanot lasten uusista luistimista alle puoleen hintaan? Moni löytö on sattunut kohdalleni juuri silloin, kuin sitä on tarvinnut. Esimerkiksi juurikin nämä uudet luistimet, joita tarvittiin pian koulussa. Toisaalta olen myynyt paljon tavaroita ostajille, joilla on ollut kiire saada tuotteet heti käyttöön.  Raskausajan tarvikkeet sekä vauvanvaatteet ovat hyvä esimerkki. Viime aikoina olen ollut kuitenkin hieman pettynyt kaupankäyntiin. Kokemukset puhuvat molempia palveluja vastaan. Kauppoja on jäänyt syntymättä enemmän, kuin on ollut onnistuneita. Ostajat huutavat tuotteita, eikä koskaan saada yhteydenpitoa aikaan. Aikoja sovitaan ja koskaan ei ketään kuulu.
Samankaltaisia kokemuksia on myös ostajana. Olisimme olleet valmiita ostamaan tuotteita heti, mutta ajankohtaa ei koskaan saatu sovittua. Tietysti se on ymmärrettävää, jos ei haluakaan myydä. Olisi kuitenkin kohteliasta ilmoittaa, sillä ilmoitus saattaa olla esillä vielä pitkäänkin. Vai onko nykypäivänä enää tavanmukaista kommunikoida?
Suurin osa kauppakumppaneista on ollut alusta asti mukavia ihmisiä. Sujuvaa, toisinaan hidasta (ei haittaa, kun siitä kulkee tieto) ja ystävällistä myyjää sekä ostajaa. Kaupankäynti on helppoa ja sujuvaa, kun ilmoituksessa on riittävästi tietoa. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut, että moni huutaa huvikseen ja ensimmäisen viestin jälkeen yhteydenpito jää. Sovitut noudot eivät täsmää tai noutoehdotuksiin ei tule enää vastauksia. Tässä kohtaa en jää enää odottelemaan, vaan myyn tuotteen ensin noutavalle tai itse ostajana etsin vaihtoehtoisen tuotteen tai ostan sitten uutena. 
Joulun jälkeen kaupankäynti usein hiljenee ja menee pitkälle kevääseen, ennen kuin myynti  taas vilkastuu. Poikkeuksena ovat lastenvaatteet, jotka menevät hyvin kaupaksi ympäri vuoden. Nykyään olen siirtänyt lähes kaiken lastenvaatteisiin ja -tarvikkeisiin liittyvän myynnin lastenvaatekirpputoreille, sillä niissä kaupankäynti on varmaa. Riittää, että pesen, viikkaan,   hinnoittelen ja vien vaatteet myyntipöydälle. Myyntisumma tulee tilille lopuksi ja selviän melko vähällä vaivalla. Vaatteiden kuvaaminen on työlästä ja tykkään itsekin katsella samalla lapsille sopivia tarvikkeita. Onko myynti siis siirtymässä takaisin niin sanottuihin kivijalkaliikkeisiin? Itse ainakin kannatan perinteisiä kauppoja aina kuin mahdollista. On toki asioita, joita tilaan nettikaupoista, mutta pääsääntöisesti löydöt tulevat tehtyä itse paikan päällä. Mikään ei voita sitä hetkeä, kun löydät jotain ihanaa hyllyjen välistä. Siinäkö syy ilmaan haihtuneille myynneille? Netissä hurmaantumisen helppous, kun viime kädessä ei ole pakko ostaa?
Jos näin on, voin ymmärtää sen tunteen. On todella helppo mennä nettikaupan sivuille ja klikkailla koriin tuotteita. Tiedän. Sorrun tähän itsekin. Voin helposti laatia listan tahtomistani tuotteista, mutta lopuksi huomaan ostossumman nousseen liian korkeaksi. Tietenkin. Siinä vaiheessa, kun olen luvannut jollekin äidille noutaa hänen myymänsä tuotteet, en missään nimessä voi jättää menemättä. Ainakaan ilmoittamatta. Tai pahoittelematta, ettei kaupat toteudukaan. Onneksi en ole vielä joutunut tällaisen eteen. Minkälaisia kokemuksia sinulla on käytetyn tavaran myymisestä tai ostamisesta?

Saatat myös pitää...

2 kommentti

  1. Mielenkiintoinen aihe ja kiva lukea muiden kokemuksia itsellekin tutuista sivustoista! Itse olen siirtynyt Huuto.net:in puolelta kokonaan myymään Tori.fi palveluun, kun tuolla edellämainitussa kaikki mahdolliset ominaisuudet muuttuivat maksullisiksi. Sitä ennen käytin todella paljon "huutista". Nykyisin tulee lastenvaatteet myytyä fb-kirppiksillä, joihin olen ollut tyytyväinen, jokaisella merkillä on omat sivustot, joissa on helppoa myydä ja ostaa vaatteita. Muut myyn sitten Tori.fi:ssa. Itselläni myynnit ovat pääosin sujuneet hyvin ja nopeasti, toki joukkoon mahtuu huonompiakin kokemuksia, mutta pääasiassa olen tyytyväinen. 🙂

    Mukavaa viikonloppua! <3

    1. Kiitos Jenni! Tämä on sellainen aihe, mitä olen miettinyt enemmän ja vähemmän kuluneiden parin vuoden aikana. Homma on nimittäin muuttunut aika paljon viidessä vuodessa, enkä tiedä onko se parempaan vai huonompaan? Nu fb-kirppikset kuulostavat mielenkiintoisilta, minulla ei ole mitään kokemusta tai tietoa näistä. Kiva kuulla, että on paljon hyviä kokemuksia! <3

Kommentointi ei ole käytössä.