Koukussa hinnan alennuksiin?


Arki, Kulutus, Lifestyle / sunnuntai, elokuu 5th, 2018

Moni ilahtuu nähdessään hinnan alennuksesta kertovan merkinnän tuotteen hintalapussa. Alennus voi olla merkittävä ja ”samalla rahalla” eli tuotteen alkuperäishinnan ja alehinnan erotuksella saa hankittua enemmän. Tietyn tuotteen oston on saattanut jättää tekemättä tai siirtää, kunnes huomaa sen alentuneen. Minulle on käynyt usein näin ja se on saanut miettimään, onko se silkkaa tuuria vai onko siinä jotain muutakin?

Alennusmyyntien huomioiminen on viisasta ja niiden järkevä hyödyntäminen voi auttaa säästämään rahaa. Joku voi miettiä, että miksi pitäisi säästää rahaa? Minun vastaus on, ettei tarvitsekaan, mutta moni haluaa pitää jonkinlaista summaa varmuuden vuoksi. Rahan tuoma varmuus tuo hieman huolettomuutta ja vapautta elämään, jolloin äkillinen rahanmeno ei horjuta taloutta tai tai aiheuta kiperiä tilanteita. Ne voivat olla esimerkiksi kodinkoneen rikkoontuminen, kun uusi täytyisi ostaa tai vaikka perheenjäsenen tai oma sairastuminen. Säästäminen on yksi lempiaiheitani ja kirjoitan siitä vielä syksyllä lisää.

Alennusmyyntien yksi huono puoli on se, että ne ovat usein sesongin loppupuolella. Viime vuosina on kuitenkin ollut erilaisia kampanjoita pitkin vuotta, joten perinteiset alennusmyynnit ovat menettäneet hieman merkitystä. Tuntuu, että aina on jossain hintahulinat tai mega-alet meneillään. Enää ei tarvitse odottaa juhannuksen tai joulun jälkeisiä alennusmyyntejä. Ne nimittäin voivat alkaa jo hyvissä ajoin ennen juhannusta tai joulua. Tietysti sesongin loppupuoli on parhainta aikaa, sillä silloin myydään kauden loput tuotteet. Miten hyödyntää alet järkevästi ja taloudellisesti?

Lasten perusvaatteet. Niitä tarvitaan ympäri vuoden. Alennusmyynnit voivat olla hyvä tilaisuus ostaa edullisemmin tarvitsemia tuotteita. Esimerkiksi sukat, alusvaatteet ja housut kuluvat melko nopeasti. Hyödynnän usein sukkatarjoukset, sillä niiden hinta nousee helposti suureksi. Monet lastenvaateliikkeet myyvät jatkuvasti pakettitarjouksia ”osta kaksi, saat toisen” tai ”ota kolme, tarjoamme halvimman”. Näissä piilee kompastuskivi. Saatat helposti ostaa yli tarpeiden, vaikka saat monta tuotetta kaupan päälle. Jos tiedän, että tarvitsen vain yhden, niin silloin ostan vain yhden. Jos jotain saa kaupanpäälle, niin en kieltäydy. Jos olisin joka tapauksessa ostanut tarvitsemani tuotteen, niin kaupanpäällinen tulee joko bonuksena tai laitan sen suoraan seuraavaan kirppiskuormaan.

Kulutustavarat. Näitähän on paljon. Kotitaloustuotteet, pesuaineet, kosmetiikkatarvikkeet, käyttötavarat, pyyhkeet, you name it. Kulutustavaroihin liittyvät alet, tuplapakkauset ja muut tavat saada enemmän vähemmällä – piilee paljon mahdollisuuksia ja riskejä. On järkevää ostaa nelihenkiseen perheeseen pyykinpesuainetta kolme kahden hinnalla, koska joskus sitä joutuu ostamaan jopa enemmän. Sinkkuna en ehkä tarvitsisi niin paljoa, ellen ostaisi erilaisiin tarkoituksiin. Perhekokoiset pakkaukset ovat myös kannattavat, jos on missä säilyttää.

Ruokatarvikkeita voi olla järkevää ostaa kaappiin, jos kokkaa paljon ja ne tulevat syötyä. Kahvipaketteja meillä kuluu, joten niitä on turha kainostella. Meille remontoitiin keittiön yhteydessä olevasta vaatekaapista ruokakomero. Tämä on ollut niin käytännöllinen, että haluaisin vastaavan seuraavaankin kotiin. Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta varastoida näin paljon ruokaa ja siivoustarvikkeita, mutta mikäli ylimääräinen kaappi tai tila on, niin silloin jättipakkaukset voivat olla järkevä vaihtoehto. Se pitää kuitenkin muistaa, ettei säilöönkään kannata ostaa jokaisesta alennusmyynnistä, vaan kohtuullinen määrä, mikä tulee käytettyä pois. Siinä vaiheessa kun on seitsemän purkkia Wellaa hyllyssä, niin se saattaa olla jo ehkä hieman överiä. Ainakin meillä.

Pitkäikäiset hankinnat on syytä tehdä harkiten, etenkin jos ne yht’äkkiä pomppaavat esille alennusmyynnissä. Myönnän, tämä on minulle heikkous sekä vahvuus. Monet mattohankinnat on tehty alennusmyynneistä, sillä en usko että koskaan raaskisin käyttää rahaa niin paljon, kuin laadukkaat matot maksavat. Sen sijaan laukkuhankinnat ovat minun spesiaalialaa. Siksi panostan niihin. Pohjustuksena voin kertoa, että säästän satoja euroja hankkimalla kerralla sellaisen laukun, mihin ei kyllästy viikossa. Tästäkin aiheesta saisi ainakin kaksi postausta, jos kirjoittaisin juurta jaksaen surullisen kuuluisan postaukseen laukkuihin hurahtaneesta naisesta.

Pitkäaikaisen hankinnan juttu piileekin siinä, että määrittelee käyttöiän ja laskee sille käyttöhinnan. Jos ostat esimerkiksi maton eteiseen, mikä on kovassa käytössä ja kestää ehkä 4 vuotta. Hinta on 150 euroa, sen päivähinnaksi jää 10 senttiä. Voit myös laskea, jos ostat sen sijaan 20 euron maton kolme kertaa vuodessa, tuleeko se edullisemmaksi neljän vuoden aikana?

Halpa – edullinen

Mikä on näiden kahden sanan välinen ero? Kerron teille henkilökohtaisen mielipiteeni.

Halpa ei ole kovin laadukas, vaan se huonompi valinta kahdesta tuotteesta. Sen elinkaari on usein lyhyt ja tuote ei välttämättä vastaa käyttötarkoitusta hyvin. Halpaa ostetaan, kun odotukset ovat matalat ja hinta ratkaisee pääosin ostopäätöksen.

Edullinen on hinta-laatusuhteeltaan hyvä ja mahdollinen vaihtoehto. Se voi olla esimerkiksi H&M:n muutaman euron paita, mikä on 100% puuvillaa ja osoittautuu käytännölliseksi. Minun viimeisin edullinen ostos itselleni on juurikin tällainen alle vitosen henkkamaukka pusero, joka osoittautui parhaimmaksi valinnaksi näillä helteillä. Se on hengittävä, kevyt ja miellyttävän tuntuinen. Eli aika edullinen ostos!

Monikkotarjoukset – do tou reaylly need? Ostin kaikki, kun halvalla sai! Tuttu kuuluisa lausahdus. Monikkotarjoukset voivat usein olla hyviä hankintoja, mutta että ostaa kymmenen purkkia vitamiineja. Kerralla. Tällaiset tarjoukset kannattaa kyseenalaistaa itselleen, kymmenen paria sukkia voi hyvin kulua hetkessä lapsiperheessä. Mutta vitamiinit, meneekö niitäkin kymmenen isoa purkkia. Hetkessä?

Ostopisteet. Keräätkö pisteitä vain saadaksesi bonusta? Nyt näitä bonuspisteitä voi kerätä nykyään kaikkialla. Ei kovin montaa ketjua taida olla, jossa ei ole jonkin sortin pistejärjestelmä käytössä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän ostat, sitä enemmän saat pisteitä. Yritykset määrittelevät itse rajansa, mutta yleensä niissä on tietyt rajat seuraavalle tasolle. Hyvin monessa liikkeessä kun ostot ylittyvät pari sataa euroa, saa etusetelin tai käyttörahaa, minkä voi käyttää ostoihin tietyn ajan kuluessa. S- ja K-ketjuissa on myös omat etukäytänteet ja pisteiden kerääminen voi ulottua yhdestä liikkeestä laajemmalle. Molemmilla ketjuilla on useita yhteistyökumppaneita mukana bonus- ja plussapisteiden keräämisessä. Näissä kannattaa aina muistaa yksi pieni mahdollinen sudenkuoppa. Jos kaikki hankinnat on hyvällä tolalla eli mitään ei enää tarvitse, tarvitseeko todella ostaa lisää kahdella kympillä saadakseen vitosen lisää? Eli hävitä 15 euroa. Jos olisit aikeissa ostaa kuitenkin jotain pian, niin järkevää. Jos kuitenkin tarvitse vain tietyn ostoksen ja haluat säästää, niin en lähtisi sijoittamaan kahtakymppistä vain saadakseni ensi kuussa vitosen lisää.

Minun vinkit tarjousten ja alennusmyyntien hyödyntämiseen.

  • Kilo ja litrahinnat. Tarkista aina tuleeko tuote kuitenkaan edullisemmaksi? Tuotepakkauksia voi olla useita ja suinkaan se suurin ei aina tule edullisemmaksi. Toisaalta jos tarvitset tuotetta, jota et usein tarvitse ja pakkauksen hinta on 2 euroa, ei kannata ostaa kilohinnaltaan halvempaa etenkin jos se maksaa 5 euroa ja luultavasti ei tule kokonaan käytettyä. Valitse hinnaltaan edullisin pakkaus silloin.
  • Päiväys ja säilyvyys on syytä tarkistaa aina. Joskus alennetut tuotteet ovat menossa vanhaksi, joten säilyvyys on hyvä tarkistaa. Myös alennuksesta ostettu kosmetiikka kannattaa käyttää, eikä varastoida pitkäksi aikaa.
  • Varastointi ja järkevä määrä. Vaikka miten olisi hyvä tarjous, onko sitä järkevä säilyttää kotona. Tuleeko tuotteet käytettyä, onko kotona tilaa, kyllästytkö ennen kuin ehdit käyttää kaikki. Itse vältän joiden suihkutuotteiden monikkotarjouksia, koska tuoksu voi olla kiva tiettyyn sesonkiaikaan. Jos käyttää aina yhtä ja samaa, niin go for it!