Lifestyle Matkustaminen

Talviloma pohjoisessa

Talvilomakausi on virallisesti alkanut Suomessa ja monet perheet lomailevat jo tulevalla viikolla. Meidän perheellä alkoi myös loma ja saan olla kiitollinen, että vapaa järjestyi aikuisille samaan aikaan koululaisten kanssa. Moni matkustaa ulkomaille lämpimään ja toiset nauttivat  pohjoisen talvisista keleistä. Meidän ykkösvalinta oli pohjoisen reissu, siitäkin huolimatta että lunta on riittänyt myös etelässä. Talvi on uskomattoman kaunis ja viileä – ulkoilumahdollisuudet innoittavat myös pohjoiseen. Luonto on kaunis, lumiset puut ovat vieneet sydämeni.

Ajomatka pohjoiseen on pitkä. Meidän arvioitu matka-aika on parilla pysyähdyksellä noin 12 tuntia eli puoli vuorokautta. Se kuulostaa äkkiseltään aika pitkältä ajalta, mutta kuluu yllättävän nopeasti. Olemme tottuneet ajamaan pitkää matkaa, sillä mökille ja sukulaisillekin ajaa reilut viisi tuntia suuntaansa. Pitkä ajomatka lasten kanssa vaatii jonkin verran varautumista sekä suunnittelua, mutta ei ole mahdoton. Siihen vaikuttavat monet tekijät, mutta pitkä ajaminen ei myöskään sovi kaikille, joten ei kannata ottaa paineita. Onneksi on muitakin tapoja matkustaa, mikäli ajaminen ei ole se oma juttu syystä tai toisesta. Olemme itsekin harkinneet lentojen ottamista joskus tulevaisuudessa. Ja pääseehän tänne myös bussilla.

Mieheni on tähän asti ajanut kaikki matkat, mutta jaoimme tällä kertaa ajo-osuuksia. Meille valikoitui jo toista kertaa yöajo. Lähdimme pääkaupungista viiden jälkeen ja olimme perillä noin aamukuudelta. Matkalla pysähdyimme kerran syömään ja pari kertaa vessaan. Yöajamisessa suurin hyöty on se, että liikennettä on vähän ja ajaminen sujuu hyvin pitkälle omaan tahtiin. Kun lapsille on järjestänyt takapenkin niin, että siellä pystyy myös nukkumaan kohtuullisesti, matka onnistuu. Ajoimme tällä kertaa noin kolmen tunnin pätkissä ja se tuntui olevan hyvä väli.

Yöajamisessa on kuitenkin se huono puoli, että aukiolevia huoltoasemia on vähän. Etelä-Suomessa kaikki palvelut ovat saatavilla ympäri vuorokauden ja ihan lähelläkin! Viimeinen avoin huoltamo oli Joensuussa ja sen jälkeen olet oikeastaan omillasi. Kaikki huoltamot ovat kiinni 00-7.00 tai jopa myöhempään, sillä liikumme useimmiten viikonloppuna. Toisaalta yöllä tarvitsee vain vessaa, joten siihen voi varautua jossain määrin. Matkalla on kyllä pysähdyspaikkoja tasaisin välimatkoin ja puuvessojakin on! Tämä tuli koettua kerran.

Jos oma jaksaminen epäilyttää pitkän työviikon jälkeen, kannattaa nukkua ja lähteä aamulla. Olemme kuitenkin sellaisia hetkessä eläjiä, että tiedän kokemuksesta tämän olevan meille vaikeaa. Aamulähtö ei onnistu, vaan nukkuisimme puolille päiville ja lähtö menisi ainakin yhteen tai kahteen. Jos siis päätät lähteä ajamaan yötä tai myöhäistä iltaa vasten, niin kannattaa miettiä omaa jaksamista. Ajomatkan vaatetus kannattaa miettiä kevyeksi. Auton sisälämpötilaa säätämällä viileämmäksi kuski jaksaa paremmin. Maantiellä ajossa keskittyminen alkaa väsyä myös herkemmin, joten pohdi etukäteen mikä pitää sinut hereillä. Meidän ehdoton hereillä pitäjä on keskusteluohjelmat. Ne tuppaavat kuitenkin loppumaan jo viimeistään puolilta öin, joten ehkä musiikki voi auttaa? Tämän asian tiedostaneena latasin meille uuden äänikirjan, joka oli todella hauska ja erilainen. Kuuntelimme yli neljätuntia Eve Hietamiehen Yösyöttöä, joka oli kyllä hereillä pitävää. Huumorilla viljelty vakava kertomus johon jokainen vanhempi voi samaistua jollain tasolla. Meillä on vielä yli puolet kuuntelematta (kun saavuimme yllättäen perille) ja kuuntelemme sen loppumatkalla.

Perillä meitä odotti tuttu mökki ja maisemat. Ruka on upea paikka viettää lomaa erityisesti talvella lasketellen, hiihtäen tai muuten vain näkymistä nauttien. Seudulta löytyy monenlaista nähtävää ja jos ulkonaolo ei nappaa, niin Kuusamon tropiikista löytyy paikka polskijoille. Aikuisille se ei ole kovin hohdokas paikka, jos on tottunut käymään kylpylöissä, mutta ajaa kyllä täällä asiansa.

Lasketteluun löytyy paljon rinteitä moneen tasoon osaamisen mukaan. Toisaalta voi myös nauttia katselusta, valokuvata ja lapsille löytyy leikkipaikkoja. Viihdyimme viimeeksi myös rinneravintolassa, josta löytyi ylläri ylläri myös allergisille syömistä! Tähän liittyen suosittelen ruoka-allergista ottamaan henkireikätuotteet mukaan, nimittäin ne voivat olla täältä loppu. Kuusamon Prismasta oli puolet tuotteista loppu, mikä ihmetyttää. Miten lomasesonki voi tulla joka vuosi aina yllätyksenä? Citymarketissa on vilja-allergisille laajempi valikoima ja löysimme jopa sellaisia tuotteita, mitä kotikaupasta ei löydy! On siis onnenkauppaa, onko kaakaojauhe ja pillimehut loppuneet vai vieläkö löytyy hyllystä?

Tänään aurinkoisena sunnuntaita lähdemme kohta hiihtämään koko perhe ja huomenna olisi tarkoitus suunnata rinteisiin! Kamera kulkee tietysti koko ajan mukana. Viime kerralla yllätyin, kuinka moni ihminen tuli minulle juttelemaan ja kyselemään valokuvauksesta tai ylipäätään jostain. Etelässä siihen tapaan ei ole niin tottunut. Tule siis ihmeessä juttelemaan minulle, jos bongaat! Nautin siitä todella paljon, kun tapaa iloisia ihmisiä ja voi jakaa hyvää mieltä. Monen tuntemattoman kanssa on vitsailtu vaikka mistä ja kaikki eivät tule juttelemaan blogin perässä.

Aiheesta tulee vielä toinen postaus, joten lisää talvisia tunnelmia luvassa!

Ihanaa sunnuntaita juuri Sinulle!